Sunday 12 October 2008

Layakkah kita?!

Pada saat wafatnya Sulaiman-khalifah sebelum Umar bin Abdul Aziiz-, ada seorang lelaki datang menemui Umar bin Abdul Aziiz. Lelaki itu berkata, "Relalah dengan ketentuan Allah,serahkanlah semua padaNya, dan harapkanlah apa yang ada di sisiNya. Sesungguhnya, di sisi Allah ada kebaikan abadi dan ada ganti dari musibah. Lihatlah kematian yang kau takutkan pada Sulaiman maka takutkanlah pada dirimu". Lelaki itu lalu beranjak pergi.

Umar berteriak,"Kembalikan dia padaku. Aku perlu bicara dengannya." Begitu lelaki itu datang kembali, Umar berkata "untuk apa kau katakan semua itu padaku?" Lelaki itu menjawab,"Jika kamu percaya pada ku, aku akan memberitahu kamu." Umar menukas, "Baik, aku percaya padamu."

Lelaki itu berkata, "Di Madinah, aku melihat kamu berpenampilan mewah dengan sombongnya, kau ulurkan sarungmu, kau uraikan rambutmu, kau tebarkan wewangian berlebihan sehingga aku takjub bagaimana Allah membiarkanmu untuk tetap untuk menjadi penghuni bumiNya. Ketika mengetahui keadaanmu itu, sudah semestinya aku memberikan belasungkawa dan memenuhi hakmu."

Umar lantas berpesan,"Saudaraku, jika kamu tinggal bersama kami di bumi kami, berjanjilah mengingatkan kami, dan jika kamu keluar, semoga dilindungi Allah."

1 comment:

ekonugroho said...

hem... akhirnya posting lagi. :) miss u akh...