Tuesday, 3 July 2007

Maksud singkatan " A'kum"


Maksud singkatan " A'kum" Assalamu'alaikum


Untuk renungan bersama :

Janganlah kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atau apapun! Sekalipun itu hanya melalui tulisan. Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "Salam" yang itu sama makna dengan Assalamualaikum. Bersama kita memberitahu dan mengingatkan saudara-saudara yang pernah maupun sering menggunakan shortform A'kum dalam sms ataupun emailnya. Perkataan 'AKUM' adalah gelar yang diberikan orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'. Mulai sekarang jika ada orang ataupun sahabat kita menggunakan shortform "A'kum", kita ingatkan dia untuk menggunakan "Salam", Karena salam ialah dari perkataan Assalamualaikum, dan lebih bagus jika kita tulis dengan lengkap salam yaitu Assalamu'alaikum, atau bisa juga menggunakan Bismillah. Semoga ada manfaatnya.


JIKA ANDA TIDAK KEBERATAN , SERTAKAN INFO INI DALAM BLOG ATAU WEBSITE ANDA AGAR DAPAT DIBACA OLEH LEBIH BANYAK ORANG, KARENA SESUNGGUHNYA ILMU YANG BERMANFAAT ITU, AKAN ABADI JIKA DIAMALKAN.

Post a Comment